pondelok 21. septembra 2009

Irvine Welsh - Trainspotting


Myslím, že túto knihu netreba nejako zvláštne predstavovať. Alebo by som to mohla povedať skôr o filmovej verzii? Kniha sa za takmer 20 rokov od svojho vydania (1993) stala nepopierateľne kultovou záležitosťou a film nakrútený o 3 roky neskôr to len potvrdil. Priznám sa, že patrím k tým ľuďom, čo najprv videli film, ale môžem to ospravedlniť hlúpou výhovorkou, že na knihe ma odradzoval škótsky dialekt, ktorým je kniha napísaná. Pretože som knižný snob, tak uprednostňujem knihy napísané v pôvodnom jazyku (anglickom, iným jazykom sa vyhýbam, pochopiteľne), tak som dlho váhala, ale nakoniec som sa odhodlala.


Priznám sa, že prvých pár strán mi robilo neskutočne problémy, ale po chvíľke som si na tú škótštinu veľmi rýchlo zvykla a keď sa v knihe vyskytla nejaká kapitola písaná „normálnou“ angličtinou, tak mi moment trvalo, kým som sa do toho znova dostala. Myslím, že je to jedna z vecí, ktoré knihe dodávajú istý šmrnc, ktorým sa odlišuje od iných kníh. Tiež nečakajte nejaký súvislý príbeh – kniha je skôr zložená z jednotlivých príbehov, poviedok a každá z nich je písaná z pohľadu inej postavy. Niektoré z nich idú dokonca úplne mimo hlavnú dejovú líniu (ktorá tu predsa len je) a sústreďujú sa na vedľajšie nepodstatné postavy. Podľa mňa sú tieto príbehy veľmi zaujímavé a skvelo napísané (napr. Bad Blood alebo Eating Out) aj keď sa našli nejaké nudnejšie.


A vlastne – o čo v tejto knihe ide? Irvine Welsh veľmi zaujímavým, osobitým a svojským štýlom popisuje príbeh partie z Edinburgu v Škótsku. Niektorí z nich sú závislí na heroíne, iní frčia len na „mäkších drogách“. Z môjho pohľadu táto kniha nemá nejakú výraznú dejovú líniu; dozvedáme sa proste aký je život hrdinov, čo skôr anti-hrdinov, tejto knihy. Renton, jedna z hlavných postáv, sa pokúša vymaniť zo svojej závislosti a uvedomuje si, že ak chce mať lepší život, tak sa musí zbaviť svojich kamarátov a hľadať šťastie a príležitosť niekde inde.


„Choose us. Choose life. Choose mortgage payments; choose washing machines; choose cars; choose sitting oan a couch watching mind-numbing and spirit crushing game shows, stuffing fuckin junk food intae yir mooth. Choose rotting away, pishing and shiteing yersel in a home, a total embarrassment tae the selfish, fucked-up brats ye’ve produced. Choose life. Well, ah choose no tae choose life.“


Tak ako každá kniha/film o drogách, aj tu autor poukazuje na nebezpečenstvo drog, stretávame sa so smrťou hrdinov, ich úpadkom a inými nepríjemnými dôsledkami (medzi inými aj neexistujúci sexuálny život), no na druhej strane nám ukazuje, že drogy sú v skutočnosti krásne...


Sue

2 komentáre:

  1. Film je skvělý, tak nejspíš vyzkouším i knihu! Jak jinak

    OdpovedaťOdstrániť
  2. dostala som sa zatial asi na stranu 60 a stale si to musim citat nahlas, aby mi doslo co je tam napisane. ten skotsky dialekt je strasny :)

    OdpovedaťOdstrániť